צעצועי כלבים

רוב הכלבים אוהבים מאוד צעצועים. אחד אוהב את הכדור שלו או איזה ענף עסיסי, שני אוהב לנשוך ולהילחם בחבל ואחר אוהב ללעוס בובת עכבר סמרטוטית ישנה.

צעצועים התנהגותיים ובכלל משמשים רבות בטיפול ההתנהגותי ככלי לחיזוק הקשר עם הבעלים , פריקת מתחים לכלבים, ניתוב התנהגויות שונות, העלאת בטחון, לימוד הפקודה עזוב ו\או תביא ועוד ועוד.

אחת הסיבות מדוע צעצועים התנהגותיים טובים היא בשל הזמן בו הם מעסיקים את הכלב ונותנים לו לפרוק את מתחיו. כלב בטבע משקיע את רוב יומו בחיפוש אחר ציד, בבית הוא אוכל מצלחת בממוצע כעשר דקות פחות או יותר . אם תתנו לו קצת להתיש את עצמו מנטאלית, קצת ל"צוד" אחר האוכל שלו יותר משתי דקות תקבלו כלב רגוע ושמח יותר.​ כאשר אתם קונים צעצועים התנהגותי השתדלו שהם יהיו מחומרים שאינם מסוכנים לכלבים ושיהיו עמידים.

קונג: הצעצוע מגיע בכל מיני דרגות קושי של חומר שונות וניתן למלא בו אוכל (יבש גם אפשר אך בעיקר אוכל רטוב) כמעט כל הכלבים אוהבים אותו מכיוון שקל מאוד להוציא ממנו אוכל ע"י ליקוק , מעיכה או השלכה שלו. אפשר ורצוי להקפיא את הקונג ובכל פעם לגוון במזון ששמים בתוכו זה ייצור עניין גדו יותר לכלב ולאורך זמן. רצוי לתת לכלב את הקונג כאשר יוצאים מהבית או כאשר אנו רוצים להעסיק אותו קצת לבדו.

בקבוק התנהגותי: הבקבוק עשוי מחומר עמיד מאוד ,הוא מתברג מחלקו התחתון כדי להכניס את המזון ושם יש חורי הרחה. הכלב צריך למשוך את החבל מהפתח העליון כדי להוציא את המזון. בצעצוע הזה ניתן לתת לכלב את מנת האוכל היומית שלו. ישנם כלבים מסויימים שהבקבוק מעט מסובך להם ולכן הם מתאיישים ממנו מהר אך מאידך ישנם כלבים שהבקבוק מאתגר אותם ולכן הוא מצויין עבורם.

צלחת התנהגותית: אחד הצעצועים האהובים עליי וגם על הכלבים שלי הוא הצלחת ההתנהגותית. הצלחת מגיעה במיני גדלים וצורות והיא מתברגת על מנת שניתן יהיה להכניס אלייה את המזון. ככל שהצלחת מהודקת יותר קשה לכלב יותר להוציא את האוכל, בכך ניתן להתאים את רמת הקושי לכלב. בצלחת ישנם חורים באמצעותם יכול הכלב להריח את המזון.  ​הצלחת אהובה עליי במיוחד מכיוון שהכלב משתמש ברוב חושיו על מנת להוציא את האוכל ,היא מתישה אותו מנטאלית ומדמה ציד. הכלב זורק, מנער, דוחף ומחפש את המזון שנופל.  בכל פעם ניתן לתת לו את האוכל הרגיל שלו בצלחת הזו אך בפעמים הראשונות מומלץ להשתמש גם באיזה צ'ופר טעים אחר כמו נקניקיות חתוכות לגודל שמתאים לחריצים בצדדים.

טיפ: לאחר שהכלב למד לאכול מהצלחת ניתן בטיול או בחצר להחביא לו אותו ולהוסיף את המילה "חפש" בהתחלה במקומות קלים (מאחורי קיר, על ספסל) ולאחר מכן להגביר את רמת קושי החיפוש בתוך שיחים במקומות גבוהים יותר, זה פורק המון אנרגיה לכלב ומעלה מאוד את תחושת הביטחון שלו לכלבים חששניים (בגלל שהוא צייד כזה מוכשר וטוב.. אל תגלו לו שזה בזכותכם…;-) ) 

כדורי טניס: כלי מצוין להתיש כלב פיזית ומנטאלית ברגע שאנו מלמדים אותו להביא את הכדור.
כדי להתחיל ללמד את כלבכם להביא כדור אני ממליץ להתחיל בבית או בסביבה סטרילית אחרת מבחינת הכלב, להצטייד בשני כדורי טניס זהים (על מנת שהכלב לא יעדיף כדור אחד על משנהו) לזרוק את הכדור וברגע שהכלב תפס את הכדור להתחיל להקפיץ את הכדור השני שאצלנו ביד ברגע שהכלב מתקרב אלינו ועוזב את הכדור לומר לו בטון שמח "כלב טוב"  ומיד לזרוק לו את הכדור השני וחוזר חלילה על הפעולה הנ"ל לאחר מספר פעמים שהכלב ביצע בהצלחה רצוי להצמיד מילה כמו "תביא" או "כדור" לפעולה ובהדרגה להתחיל לתרגל בחוץ בהתחלה במקומות ללא הרבה גירויים.

טעות נפוצה  של בעלי כלבים היא לנסות לקחת לכלב את הכדור מהפה וכך הכלב לומד לברוח עם ה"ציד" ו\או לשמור עליו שלא יחטפו לו אותו.​ אנו משתמשים בשני כדורים מכיוון שמה שמעניין כלב ברדיפה אחרי הכדור זה תנועה של ה"ציד". ברגע שהוא תפס את הכדור בפה הוא ינער וילעס את הכדור ואף יעשה סיבוב ניצחון זה בסדר גמור, תנו לו הוא יגיע אליכם ברגע שיראה את הכדור השני, ברגע שאנו מקפיצים את הכדור ביד מבחינתו הוא רואה "ציד" חי ולכן מתעניין בו יותר ועוזב את הכדור שבפה, אל תנסו לחטוף לו את הכדור וגם אם הוא זורק בפעמים הראשונות את הכדור מעט רחוק זה בסדר לאט לאט ככל שתתרגלו את זה הוא יתחיל להחזיר קרוב יותר עד שתוכלו להשתמש בכדור אחד.

כמובן שישנם עוד צעצועים רבים לכלבים כמו חבל, כדורים מצפצפים, בובות למיניהן וכדו' אך אני לא ממליץ לכל כלב ולכל בעלים לשחק איתם לדוגמא בובות סמרטוט למיניהן עשויות בד שמזכיר את נעלי הבית או את צעצועיו של התינוק ולכן קשה יותר לכלב לעשות הבחנה והוא עלול להתחיל לשחק גם איתם כי מבחינתו זה אותו הדבר.